Module 7: Interviewtechnieken voor gamejournalisten - Instapcursus Gamejournalistiek

Welkom bij module 7 van de Instapcursus Gamejournalistiek. In deze les leer je hoe je een goed interview voorbereidt, uitvoert en verwerkt in een artikel. Interviews geven je toegang tot unieke inzichten van ontwikkelaars, artiesten, uitgevers en andere betrokkenen binnen de gamewereld.

1. Waarom interviews?

Een interview kan je artikel verrijken met:

  • Persoonlijke perspectieven en ervaringen
  • Uitleg over ontwerpkeuzes of visie
  • Relevante quotes die je verhaal kracht geven

Interviews voegen menselijkheid en diepgang toe aan je journalistiek. Het toont dat je niet alleen schrijft óver games, maar ook mét de mensen erachter.

2. Voorbereiding is alles

Een goed interview begint ruim vóór het gesprek. Doe gedegen research:

  • Lees eerdere interviews met de geïnterviewde
  • Speel (of bekijk) het relevante werk
  • Noteer opvallende vragen of onduidelijkheden

Formuleer een lijst met open vragen die uitnodigen tot vertellen. Bijvoorbeeld:

  • "Wat inspireerde jullie bij het ontwerpen van deze game?"
  • "Welke uitdagingen kwamen jullie tegen tijdens de ontwikkeling?"

Vermijd gesloten vragen zoals:

  • "Vond je het moeilijk om deze game te maken?" (antwoord: ja/nee)

3. Het interview afnemen

Of je nu live spreekt, belt of e-mailt: zorg voor een professioneel verloop.

Tijdens het gesprek:

  • Begin met een korte introductie en uitleg van je doel
  • Wees vriendelijk en geïnteresseerd
  • Luister actief en durf door te vragen
  • Neem het gesprek op (met toestemming), of maak aantekeningen

Let op:

  • Respecteer off-the-record verzoeken
  • Geef de geïnterviewde ruimte om na te denken
  • Houd rekening met taalbarrières of culturele verschillen

4. Verwerken in je artikel

Je gebruikt een interview niet als transcript, maar als bouwsteen.

Tips voor verwerking:

  • Kies de sterkste citaten en verwerk ze vloeiend in je verhaal
  • Wissel citaten af met context en uitleg
  • Geef aan wanneer iemand iets "zegt", "uitlegt", "benadrukt" of "toevoegt"
  • Laat het taalgebruik zoveel mogelijk intact, tenzij het onduidelijk is

Voorbeeld:

"We wilden dat elke speler zijn eigen pad kon volgen", zegt creative director Ana Ruiz. "Daarom kozen we voor een open structuur met veel keuzemogelijkheden."

5. Reflectievragen

  1. Wie zou jij graag interviewen en waarom?
  2. Welke vragen zou je stellen om verder te komen dan standaardantwoorden?
  3. Hoe zou jij omgaan met een antwoord dat je niet mag publiceren?
  4. Wat vind je sterker: een kort citaat of een lang gesprek letterlijk uitschrijven?

Module 8: SEO en online publiceren
We gaan kijken naar hoe je artikelen beter vindbaar maakt en optimaal presenteert op blogs of websites.


Terug naar een vorige module:

Module 1
Module 2
Module 3
Module 4
Module 5
Module 6

Meest gelezen de afgelopen 30 dagen

Interview met gamejournalist Shaun Cichacki

Vrijwillige gamejournalisten houden de passie levend, maar wie ondersteunt hen?

Een eigen gamemagazine starten: wat komt er allemaal bij kijken?

De Grote Exodus: wat het vertrek van 1.200 gamejournalisten betekent voor de toekomst van het vak

Gamejournalistiek in 2030: van passieproject tot professioneel ecosysteem