Waarom Nederlandse gamemedia het VGE-rapport niet mag negeren

Het jaarlijkse rapport All About Video Games – European Key Facts laat weinig aan de verbeelding over: gamen ís mainstream. Met 128,3 miljoen spelers in Europa en een marktwaarde van €26,8 miljard in 2024, overstijgt de gamesector inmiddels film en muziek. Toch lijkt de Nederlandse media deze werkelijkheid vaak nog te onderschatten.

All About Video Games – European Key Facts

Gaming is niet langer een niche

Het clichébeeld van de gamer als jonge man achter een pc is achterhaald. Bijna de helft van de spelers is vrouw, en de gemiddelde leeftijd is 31 jaar. Bovendien zijn de grootste leeftijdsgroepen 15–24 jaar én 45–64 jaar. Gaming verbindt dus generaties. Dat vraagt om een bredere, meer inclusieve benadering in verslaggeving.

Digitale dominantie

Fysieke verkoop krimpt en vertegenwoordigt nog maar 10% van de markt. De rest is digitaal: mobile (44%), console (38%), pc (15%) en cloud (4%). Dit betekent dat de Nederlandse gamemedia zich meer zou moeten richten op trends als digitale distributie, streaming en mobiele gaming — in plaats van zich blind te staren op consoles of fysieke collector’s editions.

De journalistieke uitdaging

Met zulke cijfers is er geen excuus meer om games alleen af te doen als een hobby. Gaming is een economische motor en cultureel fenomeen. Toch zie je in Nederland vaak nog dat gamejournalistiek het onderspit delft tegenover film of sport. Hier ligt een kans: redacties, bloggers en onafhankelijke platforms kunnen het voortouw nemen om deze sector de aandacht te geven die hij verdient.

PixelPact’s oproep

Als PixelPact geloven wij dat gamemedia makers — of het nu journalisten, bloggers of streamers zijn — deze cijfers moeten gebruiken om hun positie te versterken. Gaming is groot, divers en digitaal. 

Conclusie: Het VGE-rapport is meer dan een opsomming van cijfers. Het is een wake-up call. Voor beleidsmakers, voor ontwikkelaars, maar vooral voor de media. Want wie nu nog denkt dat gaming een niche is, heeft simpelweg niet opgelet.

Reacties

Meest gelezen de afgelopen 30 dagen

Indie-ontwikkelaars en gamemedia hebben elkaar harder nodig dan ooit

Hoe je als gamejournalist gratis en informeel in contact komt met ontwikkelaars

Zichtbaarheid en samenwerking: de toekomst van games en media

Game ontwikkelaar? Zo bereik je gamemedia zonder groot budget.